Har du en god historie å fortelle?
Det er mange gode historier
i helsesektoren.
Ikke alle historiene får den oppmerksomheten de fortjener.
Denne veilederen gir deg noen gode råd og tips til hvordan du kan dele din gode historie.
Mye bra kommer ut av å dele de gode historiene:
Informasjon
På sosiale medier og i lokalavisene treffer vi mange vi ønsker å snakke til.
Omdømme
De gode historiene bidrar til å endre
“sannheten” om helsesektoren.
Stolthet
Ved å fortelle de gode historiene,
bidrar vi til bedre arbeidsmiljø og
økt yrkesstolthet. Det er mange
som fortjener skryt.
Få den gode historien din i lokalavisa
Lokalavisene er en god og viktig kanal for å vise fram det gode arbeidet vi gjør. Journalister ønsker å bli tipset.
Innsalget – slik gjør du det
1. Identifiser saken. Bestem hva du mener er hovedpoenget / hovedbudskapet i saken. Det viktigste først
2. Formuler kort hva saken handler om. Hvorfor er saken interessant for media/publikum? Hva er nytt?
3. Hva kan være et aktuelt bilde i saken? Har vi et slikt bilde sjøl eller kan vi få tatt det?
4. Ring eller send e-post til en redaksjon eller en journalist med tips om saken
5. Hvis positiv respons, avtal videre framdrift med journalisten
6. Hvis ingen respons, følg opp per telefon eller e-post. Ofte kan det bli napp på en oppfølging
Alternativt; prøv den konkurrerende avisa.
I intervjuet
• Vær forberedt og skjerpet
• Vær tydelig i kommunikasjonen, ref. hovedbudskap. Gjør det lett for journalisten å forstå saken og hvorfor den er viktig
• Får du spørsmål du ikke kan svare på, be om tid til å sjekke opp og komme tilbake til journalisten
• Tenk gjennom mulige spørsmål som kan komme, spesielt kritiske spørsmål
Etter intervjuet
• Etter intervjuet kan du få saken til gjennomlesing (sitatsjekk) av journalisten. En slik sjekk kan avverge feil og misforståelser
Del gode historier i sosiale medier
Historiefortelling på sosiale medier er enkelt, tar kort tid og når mange
Tips – slik lager du en god post
1. Husk hvem målgruppa di er, altså hvem du ønsker at skal se posten? For eksempel “ansatte i enheten” eller “pårørende og familie”
2. Tilpass posten til målgruppa. Tenk hvordan du ville forklart jobben din til bestemor på 90 kontra en kollega i annen kommune. Bruk ord og uttrykk som målgruppa forstår
3. Vær personlig (der det passer). Sosiale medier er skapt for menneskemøter. Organisasjonene som lykkes best, er de som skaper en identitet og “stemme”. Våg derfor å være litt personlig, unngå tredjeperson («Kommunen har vedtatt» -> «Vi har bestemt»), og framhev det menneskelige
4. 🤩 Det er lov til å bruke emojis, men det er også lov til å la være 😇
5. Start posten med en god hook. Spørsmål er en enkel og effektiv måte å gjøre dette på. (“Visste du at 9 av 10 i helsevesenet elsker jobben sin?”)
6. Bruk et fint bilde eller en videosnutt, men tenk personvern. Har alle personene samtykket til å bli fotografert? Er det et bilde de pårørende vil sette pris på å se på nettet?
Samtidig som sosiale medier er skapt for å være leken og uformell, må du huske at du representerer en arbeidsgiver. Pass derfor på at det ikke bli ufint eller uprofesjonelt. Å framstå profesjonelt handler også om å ha god grammatikk og språk.
Diskuter gjerne de gode historiene i din avdeling. Trenger dere råd eller veiledning i hvordan dere kan gå fram for å dele historiene, ta kontakt med kommunikasjonsrådgiveren din.
Fortell så folk forstår deg
Her er noen gode råd for å fortelle noe med et godt og forståelig språk. Tipsene gjør det også enklere for deg å skrive en tekst.
1. Det viktigste først
Begynn alltid med det som er viktigst for mottakeren, altså hovedbudskapet ditt først
2. Vær på lag med mottakeren din
Sett deg i mottakerens sted: Hva trenger hun eller han å vite?
3. Bruk et språk folk forstår og forklar fagbegreper
Unngå fagord, stammespråk og forkortelser
4. Når du skriver, tenk på hvem du skriver for og hvorfor du skriver
Hva vil du leseren skal vite eller gjøre etter å ha lest teksten?
5. Henvend deg direkte til mottakeren – snakk «med», ikke «til»
Ikke vær redd for å bruke personlige pronomen som du og dere, vi og jeg
6. Gjør det enkelt å finne fram
Lag beskrivende overskrifter og mellomtitler
7. Bruk aktiv språkform og vær konkret
Tenk på teksten din som en samtale med leseren. Da blir det tydeligere hvem som gjør hva, og du unngår vanskelig språk og tunge vendinger
8. Bruk et moderne språk, men unngå moteuttrykk
Skriv som du snakker, men prøv å unngå nye moteord. De har ofte har uklar betydning og slites gjerne ut over tid (eks: fokus på, å adressere, robust, i forhold til)
9. Sett punktum
Bruk korte setninger!
10. Gjør en siste sjekk
Les høyt for deg selv til slutt. Få gjerne en kollega til å lese over